Caisele, nectarul zeilor – informații nutriționale si beneficiile pentru sănătate

6

   

    Caisele (Prunus armeniaca) sunt un gen de fructe inrudite cu prunele. Caisele sunt originare din Armenia si partile de granita dintre cele 2 continente: Europa si Asia.

        Caisele fac parte din familia Rosaceae, care include şi alţi pomi fructiferi cum ar fi mărul, prunul, părul sau piersicul. Artefactele arată că aceste fructe au fost cultivate pentru prima dată în istorie acum mai bine de 3.000 de ani în India, însă se crede că originea acestora este în Armenia, unde se consumau atât în formă proaspătă, cât mai ales uscate, datorită uşurinţei cu care puteau fi transportate astfel.

    • Gustul caiselor li s-a parut atat de bun, incat i-au atribuit sorginte divina, socotindu-l un nectar al zeilor, iar caisele au devenit ofrande pentru zei.

    • Mai mult, se credea ca cei care consuma aceste fructe vor avea un trup tanar si viguros si o minte agera, pana la varste inaintate.

      În prezent, caisele sunt cultivate în peste 63 de ţări, Turcia fiind liderul pe această piaţă, cu peste 20% din producţia mondială, urmată de Iran, Italia, Siria, Maroc, Pakistan, Japonia, Spania, Algeria, Grecia şi Franţa.

Caisele- proprietati nutritive

  • Caisele sunt o sursa excelenta de vitamina A, o sursa bogata de vitamina C, fibre si potasiu.
  • Caisele contin antioxidanti puternici din categoria carotenoizilor, care le dau culoarea specifica, portocalie, galbena, rosie, precum si antioxidantii luteina si zeaxantina. Un alt antioxidant important care se gaseste in compozitia caiselor este licopenul.

Caisele mai contin vitamine din complexul B, vitamina E si K.

  • Dintre minerale, caisele sunt bogate in calciu si magneziu, dar contin si fosfor, fier, precum si urme de cupru, zinc, seleniu, mangan.

Cura cu caise

  • Zilnic se consuma 0,5- 1 kg de caise, in mai multe reprize, cu aproximativ 30 de minute inaintea meselor principale.
  • O cura cu caise dureaza minim 14 zile, sau 1-2 zile daca se consuma numai caise.

Caisele uscate

  • Caisele uscate sunt foarte sanatoase, dar de cele mai multe ori sunt conservate cu dioxid de sulf, de aceea ne vom uita cu caise-1atentie pe eticheta, cautand doar acele fructe care sunt obtinute prin simpla uscare si nu contin conservanti.

Miezul din sâmburele de caisa

  • In medicina chineza, miezul de cais, eracaise-2 folosit ca remediu pentru bolnavii cu probleme respiratorii, precum astmul, bronsita, emfizemul sau tusea cronica. Miezul de caisa contine cianati care nu sunt benefici pentru sanatate, de aceea nu se consuma in cantitati mari.

Caisele – proprietati terapeutice


  • Doza minima pentru a obtine efecte terapeutice de pe urma administrarii acestor fructe este de 350 de grame pe zi, aproximativ 10 caise crude.

Afectiuni respiratorii

  • In caz de bronsita, astm, tuberculoza – se fac de doua ori pe an cure cu miez de samburi de caisa, care au un efect imunostimulator si previn agravarea acestor afectiuni.
    Se consuma 3 mieji, dimineata, la micul dejun, timp de 30 zile.

Tratarea constipatiei

  • Deoarece sunt bogate in fibre, caisele stimuleaza miscarile intestinale (au proprietati laxative), fiind recomandate pacientilor care sufera de constipatie. Fibrele ajuta sucurile gastrice si digestive sa absoarba nutrientii din hrana si sa proceseze mai usor alimentele, activand totodata miscarea peristaltica a tractului digestiv.
    Imbunatatirea sanatatii osoase
  • Caisele au cantitati moderate si mari de minerale esentiale pentru dezvoltarea corecta a oaselor si mentinerea densitatii osoase. Calciul, fosforul, magneziul, fierul si cuplu indeplinesc roluri importante in formarea de materie osoasa. Oamenii de stiinta au descoperit ca mineralele din caise nu asigura doar cresterea corespunzatoare a oaselor, ci pot preveni chiar si instalarea afectiunilor osoase specifice inaintarii in varsta, precum osteoporoza.

Reglarea nivelului fluidelor in organism

  • Nivelul optim al fluidelor in organism depinde, in principal, de actiunea a doua minerale sodiul si potasiul. Aportul important de potasiu din caise ajuta, asadar, la mentinerea echilibrului lichidelor in corp, respectiv la procesul de distribuire corecta a energiei catre organe si muschi.
    Un echilibru desavarsit al eletrolitilor inseamna mai multa energie, risc diminuat de instalare a crampelor si o buna circulatie a sangelui.

Ameliorarea febrei

  • Sucul de caise este folosit pentru ameliorarea febrei, intrucat furnizeaza vitaminele, mineralele, caloriile si lichidele de care organismul are nevoie pentru a se detoxifia. Caisele au in compozitie substante antiinflamatorii, care ajuta la reducerea temperaturii interne a corpului. Tot proprietatile lor de reducere a inflamatiilor fac aceste fructe sa fie caise-3benefice si pentru controlul simptomelor artritei sau a gutei.

Tratarea unor afectiuni cutanate

  • Introduse in multe produse cosmetice destinate ingrijirii pielii, caisele pot fi si un remediu natural pentru numeroase afectiuni cutanate eczema, pruritul cutanat, scabia si alte boli dermatologice iritante. Portia generoasa de vitamina A si antioxidantii din caise transforma aceste fructe intr-un adjuvant de baza in mentinerea sanatatii pielii si intarzierea primelor semne de imbatranire.

Beneficii pentru sanatate

 

1. Sunt bune pentru ochi. Multe studii au aratat ca, consumul de caise este extrem de benefic pentru sanatatea ta oftalmica. Consumul de doua sau trei portii de caise intr-o zi sunt benefice pentru a preveni Degenerarea Maculara boala legata de imbatranire. Degenerarea Maculara este o tulburare a ochiului și este una din cauzele majore de pierdere a vederii la persoanele in varsta. De asemenea, ajută la întărirea nervilor oculari.caise-4

  • O altă boală majoră numita ARMD neovascular te poate afecta mult mai greu dacă consumi in mod constant caise. Carotenoidele și diverse vitamine prezente în caise sunt ingredientele care reduc riscul de a dezvolta neovascularul ARMD. Doua sau trei portii ajuta in aceasta problema.

2. Sursa bogata de antioxidanti. Caisele cand sunt coapte sunt o sursa bogata de antioxidanti. Antioxidantii sunt necesari pentru a ajuta la functionarea naturala a organismului. Cu cat este mai mare cantitatea de antioxidanti din organism, cu atat este mai mare rata de eliminare a toxinelor din organism. Toxinele sunt substante nocive care se acumulează în intestine și tractul digestiv. Caisele au capacitatea de a crește productia de antioxidanti. Ele sunt, de asemenea, bogate in carotenoizi si fitonutrienti si alti antioxidanti puternici. Caisele sunt bogate in vitamina A  datorită prezentei unor nivele ridicate de  beta-caroten.

  • Vitamina A este, de asemenea, utila ca un antioxidant. Prezenta sa este utila pentru creșterea celulelor în organism, ajută la îmbunătătirea functionării sistemului imunitar, precum și în mentinerea sănătătii oculare.
  • Datorită beneficiilor furnizate sistemului imunitar, aceasta implică faptul că există o îmbunătătire a stării de sănătate generală a organismului uman. O persoană care consumă mai multe caise este mai putin predispusa la o varietate de infectii și tulburări.

3. Continut mai ridicat de fibre. Caisele uscate sunt unele dintre cele mai bune surse de fibre alimentare. Deși fibrele sunt în general bune pentru organismul uman, caisele contin un tip special de fibre, care este chiar mai benefic. Ele contin fibre solubile bogate, care sunt ușor dedizolvat. Se topește într-o substantă asemanatoare gelului și ajută în descompunerea acizilor grași. După ce acizii grasi sunt descompusi, ele ajuta la eliminarea particulelor de alimente digerate și în mișcarea ușoară a intestinului.

  • Cantitatea mare de fibre alimentare, de asemenea, ajută la păstrarea sigurantei impotriva tulburărilor gastro-intestinale. Nu numai ca ajuta la descompunerea particulelor de alimente, dar, de asemenea, ajută la absorbirea nutrientilor din produsele alimentare.

4. Ajuta la sanatatea inimii. Cantitatea mare de fibre solubile, de asemenea, este benefica pentru sanatatea inimii.

  • Cum se întamplă acest lucru? Continutul ridicat de fibre este util în reducerea LDL sau colesterolului rau din organism, astfel scazand riscul de aparitie a bolilor cardiovasculare. În același timp, vă ajută să vă creșteti nivelul de HDL sau colesterol bun. Consumand doar o jumatate de cana de caise în fiecare zi este util și benefic pentru sanatatea inimii tale.

5. Potasiu. Fructe, cum ar fi caise și cele apartinand aceleiași familii sunt bogate in potasiu. Nivelurile ridicate de potasiu sunt extrem de benefice pentru corpul tau. Cand potasiu se combină cu sodiul sau sare, se regleaza nivelul apei în interiorul și între celule. O cantitate buna de potasiu este, de asemenea, obligatorie pentru a păstra nivelul tensiunii caise-5arteriale stabile.

  • Deficienta de potasiu este descurajatoare pentru organism, deoarece crește posibilitatea de a dezvolta hipertensiune arteriala. Hipertensiunea arteriala, în formele sale cele mai severe poate duce la posibilitatea de atacuri de cord. Consumul de o jumatate de cana de caise este suficient pentru a vă oferi un aport enorm de 21% din aportul de potasiu necesar în fiecare zi.

6. Fier. Deși cele mai multe fructe contin o cantitate semnificativă de fier, cea mai buna sursa sunt caisele. Toate aceste fructe care contin fier contin tipul care este numit de fier non-hem.

  1. Cele mai multe dintre fructele uscate contin acest tip de fier. Beneficiul acestui tip de fier este că nu este ușor de absorbit de către organism. Prin urmare, cantitatea de fier rămane pentru o perioadă mai lungă de timp în organism și este mai eficientă atunci cand este absorbita lent. Pentru o absorbtie mai bună se poate consuma impreuna cu orice altă sursă de vitamina C.
  • Continutul de fier din caise este de ajutor in prevenirea dezvoltarii anemiei. Anemia este o tulburare a sangelui în care aceasta contine un nivel mai scăzut de globule roșii de sange și, prin urmare, un nivel mai scăzut al continutului de hemoglobină în organism. Aceasta este adesea caracterizată prin ameteli, slăbiciune, oboseală, greată și incapacitatea de a desfășura activităti cotidiene. Conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii, aceasta este unul dintre cele mai severe probleme de nutritie din întreaga lume. Fetele și femeile tinere, mai ales, sunt mai predispuse la a dezvolta anemie decat barbatii pentru ca isi pierd sange in fiecare luna in timpul menstruatiei. Pierzand sange se pierde o cantitate mare de fier si de alte substante nutritive.

7. Cancer. Bogate in antioxidanti caisele sunt de ajutor in scaderea riscului de a dezvolta cancer. Cum se întamplă acest lucru? Antioxidantii din organism mentin corpul pazit de radicalii liberi.

  • Radicalii liberi din organism sunt daunatori organismului. Ei sunt produsi în organism din cauza poluării mediului înconjurător, razelor ultraviolete ale soarelui și fumului. Radicalii liberi inlocuiesc cursul natural al cresterii celulare. Astfel, antioxidantii sunt benefici în contributia lor  la creșterea procesul de creștere a celulelor. Astfel, salvează corpul de la mai multe tipuri de cancer, inclusiv cancerul de plamani, esofag și laringe.caise-6

8. Beneficii pentru piele. Nivelurile ridicate de antioxidanti, care sunt prezenti în caise sunt benefici nu numai in evitarea cancerului și sprijinirea procesului de creștere a celulelor, dar este, de asemenea, extrem de valoros pentru mentinerea sănătătii pielii. Antioxidantii din caise reduc riscul de imbatranire si ajuta sa faca pielea să apară întinsa și strălucitore. Un nivel crescut de vitamina A fereste pielea de acnee și alte astfel de probleme.

9. Vă ajută să pierdeti în greutate.

  • Cantitatea mare de fibre alimentare din compozitia caiselor ajuta persoanele care sunt la dieta. Continutul ridicat de fibre imbunatateste sistemul digestiv și excretor în organism și ajută la îmbunătătirea ratei de metabolizare. Mai mult, caisele au un numar scazut de calorii. Deci, se poate consuma cu ușurintă o cantitate buna de caise, fără teama de a lua in greutate.

10. Tratează astmul. Antioxidantii reduc cantitatea de impurităti pe care organismul le poate lua. Radicalii liberi sunt suprimati și, prin urmare, orice formă de poluare din mediu este suprimata de către consumatorii de caise.

  • Astmul este o boală de plămani care este caracterizata prin plamani slabi și incapacitatea de a respira bine. Stai departe de un mediu poluant, consuma caise și te vei simti mult mai bine daca esti o persoana cu astm!
  • caise-7Uleiul esential de caise este un anti-astmatic eficient, ameliorand simptomele acestei boli respiratorii si detinand proprietati expectorante, care ajuta la prevenirea crizelor de astm.

11. Intareste sistemul osos. Caisele sunt bogate în calciu.

  • Calciul este necesar de către organismul în formarea oaselor și dezvoltarea osoasa. Lipsa de calciu duce la o tulburare a oaselor numita Osteoporoza. Continutul ridicat de calciu este astfel benefic în păstrarea sănătătii oaselor și te salvează de oasele fragile.

12. Continut de electroliti.

  • Buna functionare a celulelor necesită o întretinere bună a nivelurilor de electroliti din organism. Electrolitii sunt necesari pentru transportul ionilor de la fiecare celulă în toate celelalte celule din organism. Acesta sustine, de asemenea, un nivel de lichide stabil, care este necesar pentru extinderea corespunzătoare și contractia mușchilor. Caisele contin un nivel mare de potasiu și sodiu, care sunt necesare de către organism și pentru a ajuta în îndeplinirea tuturor functiilor mentionate mai sus.

CaisulPrecauţii şi contraindicaţii

  • Fructele şi sucul de caise sunt contraindicate persoanelor care suferă de diabet, caise-8deoarece au o cantitate mare de zahăr.

Caisul – în cosmetică

  • Caisele sunt bogate în vitamina A, excelentă pentru pielea noastră! Această vitamină ne pregăteşte pielea pentru soare şi o protejează de agresiunile zilnice în mod natural.
  • Pentru cele care doresc să-şi facă o mască de frumuseţe pentru ten pe bază de caise iată o idee: 3 caise zdrobite, o lingură de smântână proaspătă sau iaurt natural şi puţin suc de lămâie. Ingredientele se amestecă într-un bol, iar mixtura obţinută se aplică pe faţa curăţată în prealabil şi se lasă să acţioneze 20 de minute. Această mască 100% naturală va împrospăta tenul, îl va hidrata şi catifela.

  • În plus, uleiul extras din sâmburii de caise ajută la prevenirea ridurilor, hidratează intens pielea uscată şi este absorbit rapid în piele, fără a lăsa o peliculă grasă la suprafaţa pielii.

  • Din sâmburii de caise se poate prepara o emulsie cu care se limpezeşte părul după spălare şi care are rolul unui balsam natural ce redă supleţea părului şi previne despicarea vîrfurilor, dă volum podoabei capilare şi îl face uşor de pieptănat.

  • Atât fructul, sâmburii cât şi floarea de cais sunt utilizate sub formă de uleiuri, creme şi loţiuni pentru pielea uscată, ridată.

  • De asemenea, se pot prepara măşti naturale cu efecte benefice asupra tenului acneic, cu tendinţă de îngrăşare şi cazurile de xeroză cutanată.

Cum sa aleg caise bune?

  • Caisele sunt disponibile mai ales în timpul verii. În timpul iernii, sunt importate din alte tări. Cand vă aflati la supermarket si vreti sa cumparati caise, asigurati-vă daca caisele au un colorit bogat si portocaliu. Evitati-le pe cele care nu sunt coapte.caise-9
  • Nu cumpărati caisele care sunt prea tari sau prea moi.
  • Dacă acestea sunt prea grele, s-au copt cu ajutorul îngrășămintelor.
  • Cel mai bun mod de a consuma caise este în forma lor uscata, deoarece este cel mai natural și sigur. Mai mult decat atat, varietatea de caise uscate este disponibila pe tot parcursul anului și, prin urmare, nu trebuie cautata prea mult.

       Cei care sufera de astm sau au cunoscut a avea sensibilitate la sulf ar trebui să fie foarte atenti atunci cand consuma caise. Sulfitii sunt adesea adăugati pentru a păstra fructele pentru prevenirea oxidarii. Oxidarea este procesul prin care componentele din fructe reactionează cu oxigenul din mediul înconjurător. Acesta este procesul prin care fructele, legumele și alte produse alimentare umede încep putrezirea.

6 Comentarii
  1. Eugenia Iacob spune

    Se spune ca este regina fructelor

  2. Doina Marta spune

    Îmi plac foarte mult caisele , atât proaspete, cât și uscate.

  3. Ioan Pop spune

    Este de laudat ca informaţiile sunt nutriţionale 🙂

  4. Elena Graur spune

    Noi sintem in 2016 mai e pina a nul 3000!!”’

  5. Florica Maraloiu spune

    Citeam ca samburii de caise contin Vit. B17, recomandata in tratarea cancerului. Dvs. recomandati doar 3 mieji la micul dejun …e o cantitate extrem de mica ,ca sa aiba efectul scontat!?!?!?

  6. Gina Gina spune

    Da asa este doar ca eu stiu de sapte, opt simburi pe zi. Eu asa folosesc mi a zis un cadru medical ca 7-8 este cantitatea excelenta pe zi, dl Florica Malaroiu

Lasă un răspuns