Lapte vegetal Vs Lapte de vacă. Beneficiile consumului de lapte vegetal.

1

 

 

      Laptele vegetal are consistenţa şi culoarea unui lapte de origine animală, dar are în componenta sa apă şi ingrediente vegetale: soia, orez, migdale, cânepă sau susan.

 

    Oamenii consuma de mult timp lapte din nuci sau seminte. In Asia, de exemplu, laptele de soia şi de orez reprezintă alimente tradiţionale.

lapte-vegetalIn general, laptele vegetal este o bomba energetica, plina de minerale, vitamine si grasimi bune, care nu ingrasa, ci mentine silueta si pastreaza sistemul cardiac in conditie optima.

In plus, dacă sunteţi vegetarieni, ţineţi post ori nu tolerati laptele de vaca, atunci laptele vegetal este varianta ideală pentru micul dejun.

            Lapte vegetal vs lapte de vaca

1. Odată cu înaintarea în vârstă, corpul nostru nu mai poate digera laptele. Laptele de origine animală are un nivel ridicat dintr-un carbohidrat numit lactoză. Pentru ca laptele să poacawtă fi digerat, este nevoie ca în stomac şi in intestinul subţire să existe o enzimă specifică, numită lactază – menită să descopună – în zaharuri simple – lactoza. Insa, omul a fost programat ca după “înţărcare” să piardă capacitatea de a produce aceasta enzima, cu ajutorul căreia poate digera lactoza din lapte. O altă enzimă care ajută la digerarea laptelui este renina, care este produsă cu uşurinţă de către stomacurile copiilor mici, însă stomacurile adulţiilor nu o mai produc.

În aceste circumstanţe, dacă bei lapte, poate aparea senzatia de balonare, crampe, greaţă şi, eventual, diaree.

2. Pentru ca organismul nostru să poată absorbi calciul, are nevoie şi de prezenţa anumitor minerale, cum ar fi magneziu şi bor (un element care se găseşte exclusiv în vegetale) si pe care laptele de vaca nu le contine.

    Deasemenea, cercetarile au aratat ca pentru a se asimila calciul in mod eficient, raportul calciu/fosfor trebuie sa fie mai mare de 1,7. Dar branza – care contine cea mai mare cantitate de lapte concentrata – are un raport de 1,2. Spre deosebire de acest produs de origine animala, raportul calciu/fosfor in toate produsele de origine vegetala este mai mare de 2.

3. Spre deosebire de laptele de origine animală, laptele vegetal NU conţine cazeina, grăsimi animale sau lactoză, ci grasimi de origine vegetală, nesaturate. Cazeina este cea mai acidifianta proteina de origine animala pe care cercetarile recente au identificat-o ca fiind substanta cu cel mai relevant efect cancerigen dintre cele pe care le consumam. La aceasta se adauga si faptul ca laptele contine factori de crestere care pot deveni pentru organismul uman, stimulatori de tumori lantente.
Mai multe informatii despre efectele laptelui se gasesc in Studiul China.

4. Prin inmuierea semintelor timp de 48 de ore, s-a observat ca putem creste cantitatea de fier de la 7 mg/100 g produs la 45 mg/100 g produs, dupa care nu mai este recomandat sa fie lasata la inmuiat, deoarece cantitatea de fier scade rapid. Din acest punct de vedere, produsele vegetale si in special soia, alaturi de suratele sale leguminoase (fasole, linte, naut, bob, mazare), dar si de frunzele de patrunjel (19 mg/100 g produs) distrug mitul conform caruia carnea este cel mai bogat aliment in fier (cantitatea de fier din carne este de 1,5-4 mg /100 g produs).

    Tot prin inmuiere creste si cantitatea de hormon fito-estrogen, de la dublul cantitatii initiale dupa 2 ore, la de 6 ori cantitatea initiala dupa 6 ore, dupa care nu se mai inregistreaza nicio crestere sau scadere.

5. Daca in uleiul de in raportul acizilor grasi omega 6/omega 3 este chiar de 1:1 (pentru ca organismul nostru sa functioneze normal acest raport ar trebui sa fie sub 3), in lactate acest raport este de 50:1. In aceste conditii, laptele devine un aliment pro-inflamator (agraveaza astmul, infectiile cronice ale urechii, eczemele, produce si accentueaza mucozitatile la nivel nazal, digestiv, respirator).

 

1. LAPTE DE SOIA

• Are calciu, vitamine din complexul B, minerale (fier, zinc), fibre şi antioxi­ danţi.

• Conţine grăsimi sănătoase, care reduc nivelul colesterolului şi pe cel al trigliceridelor.de-soia-1024x740

• Prezintă un nivel ridicat de fitoestrogen, care acţionează exact ca estrogenul. În cazul femeilor aflate la menopauză, ca­ re prezintă un nivel scăzut de estrogen, e benefic: le echilibrează hormonal şi le ajută astfel să prevină instalarea osteoporozei, a diabetului, a obezităţii, depresiei şi insomniei. Însă în cazul femeilor predispuse la cancer mamar (au cazuri în familie), aceşti fitoestrogeni pot creşte riscul apariţiei bolii, a ­ şadar, este indicat un consult medicat înaintea consumului de lapte de soia. Aceiaşi fitoestrogeni, com­ binaţi cu antioxidan­ ţii din laptele de soia, scad nivelul testosteronului, prevenind, în cazul bărbaţilor, cancerul de prostată.

• Nu are deloc car­ bohidraţi, de aceea este îndulcit. Cel mai mult zahăr este adăugat în versiunile cu arome. Laptele de soia este prima opţiune a persoanelor care au in­ toleranţă la lactoză. Principalul beneficiu este că, prin efectul de scădere a colesterolului, previne afec­ţiunile cardivovasculare. În plus, antio­ xidanţii pe care­i conţine protejează vasele de sânge, împiedicând formarea depozitelor de grăsime.

Soia contine un raport echilibrat calciu/magneziu (260 mg/240 mg per 100g produs).

    Laptele de soia este în mod natural bogat în proteine de foarte bună calitate, prezente într-o cantitate similară cu a laptelui de vacă. Nu are deloc carbohidraţi (de aceea este de obicei îndulcit) şi are grăsimi nesaturate, sănătoase. Valoarea calorică a acestui tip de lapte este similară cu a laptelui de vacă semidegresat.

    Acestă băutură ajută la: scăderea tensiunii arteriale, oprirea dezvoltării celulelor canceroase (în special la sân şi la prostată), prevenirea osteoporozei, reducerea simptomelor menopauzei (soia conţine fitoestrogeni, substanţe care se comportă precum estrogenii, hormonii feminini), întărirea sistemului imunitar, reglarea glicemiei.

2. LAPTE DE MIGDALE

• Este bogat în vitaminele A, D şi E, prote­ ine şi minerale (mag­ neziu, seleniu, de-migdale-1024x680potasiu), fitonutrienţi şi acizi graşi Omega 6.

• Are un aport caloric foarte redus, a ­ şadar, este ideal pentru persoanele aflate la dietă.

• Migdalele au mult sodiu, de aceea laptele obţinut din ele nu trebuie consumat frecvent.

• Conţine fibre într­o cantitate suficientă cât să stimuleze digestia. Despre laptele de migdale se spune că ar fi bun pentru sănătatea oaselor şi a muşchilor, că este indicat în cazul diabeticilor (cărora nu le creşte glicemia, cum o face laptele de vacă), că previne migrenele, afecţiunile cardiovasculare şi Alzheimerul şi că este, totodată, indicat pentru persoanele care fac sport frecvent.

3. LAPTE DE OREZ

• Are un conţinut ridicat de carbohi­ draţi şi de zahăr (de trei ori mai mare decât laptele de vacă sau de soia).de-orez-683x1024

• Nu e o sursă bună de vitamine şi proteine, pentru că are foarte puţine.

• E foarte sărac în grăsimi, colesterol, calorii.

• Conţine cei mai puţini agenţi alergeni dintre toate tipurile de lapte. Este un lapte potrivit pentru cei care au intoleranţă la lactoză, pentru cei cu colesterol ridicat şi risc de boli cardiovasculare, iar conţi nutul de carbo hidraţi îl face bun înainte de un antrenament.

Beneficiile sa le se opresc însă aici. Pentru necesarul zilnic de vitamine şi de minerale care să ne menţină sănătoşi, trebuie să alegem un alt tip de lapte…

4. LAPTE DE OVĂZ

• Este foarte sărac în proteine (de 3 ori mai sărac decât laptele de vacă), are ce­ va mai mulţi car­ bohidraţi şi un nivel redus de grăsimi.

• Are foarte multe fibre, pentru că ovăzul are cel mai mare conţinut de fibre dintre toate cerealele. Fibrele pe care le conţine în cantitate mare combat problemele de-ovaz-1024x683digestive, ne ajută să scădem în greutate (e o băutură săţioasă, care inhibă pofta de mâncare şi chiar să prevenim cancerul de colon. Laptele de ovăz este recomandat şi în curele de detoxifiere. Alte beneficii puse pe seama acestui tip de lapte ar fi: scăderea colesterolului şi a tensiunii arteriale, reglarea glicemiei, îmbunătăţirea calită­ţii somnului.

5. LAPTE DE COCOS

• Are cel mai mic conţinut de sodiu dintre toate tipurile de lapte.

• E bogat în vitamine din complexul B, în minerale şi în acizi graşi esenţiali.de-cocos-1024x683

• Este sărac în car­ bohidraţi şi nu con­ţine colesterol, lactoză, gluten sau alţi alergeni.

• Este foarte uşor de digerat. Laptele de cocos ar fi bun, conform specialiştilor, pentru slăbit (accelerează arderea grăsimilor), pentru îmbună tăţirea funcţiei tiroidei (ajută la secreţia de insulină), prevenirea afecţiunilor cardiovasculare şi menţi­ nerea sănătăţii sistemului nervos. Are proprietăţi antivirale şi antibacteriene, creşte imunitatea şi previne osteoporoza. În industria cosmetică este folosit într-o gamă largă de produse.

6. LAPTE DE CÂNEPĂ

• Nu conţine calciu, nici lactoză.

• Are foarte puţine grăsimi saturate, dar este bogat în acizi graşi Omega 3 şi Omega 6.

de-canepa-1024x683• Este o sursă excelentă de proteine vegetale.

• Este foarte uşor de digerat. Acizii graşi esenţiali pe care-i conţine reduc infla maţiile din organism, scad nivelul colesterolului, reglează tensiunea şi scad riscul de boli cardiovasculare.


7. LAPTE DE SUSAN

Pentru persoanele care se confrunta cu deficienta de calciu,semintele de susan sunt mana cereasca. Un sfert de ceasca de seminte de susan contine in jur de 35% din necesarul zilnic de calciu si in jur de 31, 6% din necesarul de magneziu. Magneziul si calciul sunt minerale importante care ajuta la mentinerea unei tensiuni arteriale bune, reduc riscul aparitiei durerilor de cap, protejeaza de cancerul de colon si mentin oasele sanatoase.lapte-de-susan

Semintele de susan sunt de doua feluri, albe si negre. Daca le veti consuma in stare nedecorticata sau sub forma de lapte de susanveti beneficia de urmatoarele:
– contin mai mult de 50% de proteina decat carnea
– sunt recomandate si in tratamentul insomniilor
– ajuta la detoxifierea ficatului si rinichilor, fiind foarte recomandate bolnavilor de ciroza, dar ajuta si la intarirea sistemului imunitar
– au efecte antireumatice si anticanceroase
– scad colesterolul
– previn artrita si osteoporoza, astmul, migrenele si durerile de cap.

 

     ÎN CONCLUZIE:

       Teoretic se poate face lapte vegetal din orice fel de seminte. Toate sunt pretabile pentru un lapte sanatos si delicios. Ideal este ca laptele vegetal sa contina cat mai putine ingrediente:

– soia, cereale (orez, ovaz, porumb) sau seminte (canepa, mei, hrisca, dovleac, floarea soarelui,nuci, migdale)

– un indulcitor (zahar invertit, miere de albine, sirop de agave sau de stevie)

– apa (apa plata de izvor, apa alcalina)

– optional, se adauga pentru gust: banana, 2-3 curmale, vanilie, rom, cacao, scortisoara, pudra de roscove, etc.

    Se pun toate ingredientele intr-un blender si se amesteca. Apoi se filtreaza si se consuma rece.

    Unii nutritionisti recomanda a nu se consuma cantitati mari de lapte vegetal. Este bine sa va alegeti semintele preferate, sa le transformati in lapte si sa consumati cel mult o cana pe zi. Dupa o saptamana sau doua puteti sa treceti si la alte seminte.

 

 

1 Comentariu
  1. Vasile Stan spune

    IMI PLACE LAPTELE CAND ESTE DE 10 STELE,

Lasă un răspuns