Din zicerile timpului. Știați că…?

2

      

 ŞTIAŢI CĂ…?

 

A trage la aghioase vine de la grecescul „aghios”=sfînt, făcînd aluzie la cîntatul liturgic, pe nas şi monoton?

  …La începuturile ei, expresia burtă-verde nu avea conotaţia peiorativă, de „tîrîie-brîu”, de mic-burghez robit pîntecului, ci desemna pur şi simplu pe un negustor încins cu tradiţionalul brîu sau şorţ verde?

  …Şi tîrîie-brîu a suferit o teribilă întorsătură semantică în timp? La origine, expresia numea astfel un om arţăgos, certăreţ, care-şi lăsa brîul vechiului costum, de tip oriental, să spînzure pe jos, spre a găsi pretext de gîlceavă celor care-l călcau din neatenţie; porecla i-a fost atribuită cerbiciosului Tudor Vladimirescu.

 …A-ţi da arama pe faţă trimite la banii falşi, spoiţi doar cu aur, pe care, dacă-l zgîrii…?

…Explicaţia plauzibilă pentru „îngheţat tun” este: „îngheţat ca o apă peste care se poate trece cu tunurile”?

   …A pescui în ape tulburi metamorfozează şi metaforizează o practică simplă şi veche de procurare, pentru hrană, a peştilor prin tulburarea mîlului de la fund, ceea ce-i sufocă şi-i obligă să iasă la suprafaţă de unde pot fi uşor captivaţi? (Expresia sugerează şi „nesportivitatea” procedeului).

 A-ţi găsi bacăul cu cineva (adică „naşul”, pe cel care-ţi vine de hac, te înfundă) îsi are sorgintea în vocabula maghiară bakó=călău?

 ...Hac, din expresia pe care am folosit-o mai sus, însemna, originar, „plată”, „simbrie”, „răsplată”?

  A trage un toc de bătaie este, de fapt, alterarea lui top de bătaie, în veacul trecut, „top” însemnînd pachet, legătură de… (textile, lumînări, chibrituri etc.) – aşadar o bătaie administrată zdravăn cuiva care e legat?

 …Un întreg capitol de istorie e condensat în expresia a da bir cu fugiţii, care se referă la ţăranii ce se refugiau în Balta Brateşului, în epoca domniilor fanariote, sub stăpînirea paşei de Isaccea, spre a scăpa de plata birurilor?

   ...Cîştigatul la belciuge s-a născut din jocul de îndemînare din bîlciuri, constînd în aruncarea unor cercuri (belciuge) pe o vergea – sensul fiind deci: bani cîştigaţi „la joc”, nu „prin muncă”?

 ...A trage targa pe uscat (a o duce greu, a o scoate greu la capăt), în care cuvîntul medical „targă” pare cam ciudat, e de fapt deformarea lui „a trage catarga pe uscat”, catarga fiind un vechi termen pentru „galeră”, vas cu pînze; dacă ne amintim şi de tabloul cu Edecarii de pe Volga, expresia îşi pierde aspectul suprarealist.

   A face capul calendar trimite la „calendarele” anilor 1800, care erau pline de informaţii, de toate pentru toţi, cam cum ar fi azi almanahurile?

   ...Şofranul din zicerea „nu stie ţăranul ce e şofranul” e o plantă îndeajuns de banală (Carthamus tinctorius) pentru a ridica semnul întrebării de ce, adică, n-ar şti ţăranul ce e cu ea? Explicaţia constă în utilizarea ei mai sofisticată, în bucătărie, drept condiment numai pentru anumite bucate; de aici, aroganţa orăşeanului faţă de ţăranul care n-a ajuns la aşa fineţuri…

   …Iniţial, expresia a-ţi face de cap nu avea un sens frivol ca azi, ci unul tragic, însemnînd „a-ţi risca viata”, „a risca să-ţi pierzi capul”? Aşa apare, de pildă, într-o glossă a lui Iuliu Zanne: „omul vorbăreţ şi limbut îşi face singur de cap”. La cine ne gîndim noi, oare, citind asta?!

…a-și face de cap = (sau de ciolane, de cap și de ciolane), a comite fapte periculoase, primejdioase; a se ține de prostii, a face blestemății
Exemplu: de cap și-a făcut, de cap i-a fost!

 …A da sfoară în ţară este, de fapt, a da sfară în ţară, „sfară” însemnînd „fum înecăcios, negru, rezultat din arderea grăsimilor”; cu sute de ani în urmă, acest fum era un mijloc de comunicare la distantă, pentru că se ridica şi era vizibil, a unor pericole iminente (năvăliri, mişcări de trupe)?

 …Cămila din expresia „a trece cămila prin urechile acului” (relativ bizară într-o ţară în care nu trăiesc cămile) e de fapt cămilul sau camilul, termen care semnifică „funie groasă, otgon de corabie”?

 ...Datul în stambă n-are nimic a face cu pînza la care ne gîndim în prima clipă; în realitate e o deformare a lui a se da în stampă, adică a se da la gazetă, a se face public?

 …În cazul expresiei cui pe cui se scoate, trebuie să avem în vedere vechile cuie de lemn, altminteri ea ar fi, tehnic, absurdă?

 ….Avocatul diavolului: provine de la Advocatus Diaboli, persoana însărcinată de biserica catolică să cerceteze un candidat propus la canonizare. El este în opoziție cu Advocatus Dei (avocatul Domnului).

…..A se bate cu morile de vânt: expresie care înseamnă a te lupta cu năluci, cu himere. Cunoscutul personaj a lui Cervantes, Don Quijote de la Mancha a pornit să se lupte cu nişte mori de vânt pe care, în închipuirea lui înfierbântată, le luase drept adversari.

 ….A spune brașoave: a spune minciuni, lăudăroșenii. Expresia provine de la negustori brașoveni medievali, care își lăudau exagerat marfa.

 ….Augur: ”E de bun augur”…”E de rău augur”…efectiv înseamnă ”e semn bun”…”e semn rău” Expresia provine din antichitatea romană, când preoții -numiți și ei auguri” prevesteau viitorul după zborul păsărilor, ori după măruntaiele acestora .

   ….Banul nu are miros: Împăratul roman Vespasian (69-79) a pus foarte multe taxe, printre ele și una asupra folosirii closetelor publice (numite și vespasiene). La ironia fiului sau Titus, care îi reproșa acest lucru, Vespasian a luat un ban, i l-a dat să-l miroasă fiului și i-a zis: “Vezi, nu are nici un miros”.

 ….Carpe Diem: Bucură-te de ziua de azi, trăiește clipa. E începutul unei ode scrise de Horațiu “Bucură-te de ziua de azi și nu te încrede în ziua de mâine”.

  ….Casus belli: În latină “Motiv de război”.

….Cele 7 minuni ale lumii: Piramida lui Keops, Grădinile suspendate ale Semiramidei, Statuia lui Zeus, Templul lui Artemisa din Efes, Colosul din Rodos, Farul din Alexandria, Mausoleul din Halicarnas.

 ….Cui Bono: Expresie latină care înseamnă ”cui folosește” ori “în folosul cui”. Este atribuită marelui jurist roman Cicero, care, într-o pledoarie asupra unui asasinat, a cerut să se cerceteze “cui bono”, cui foloseste acel asasinat.

….Curriculum Vitae: În latină: Cursul vieții. Toate datele referitoare la starea civilă, studii, ocupații și funcțiile avute.

….La Paștele cailor: Adică niciodată; corespondentul roman al acestei expresii este “la calendele grecești”. Conform unei legende populare, la naşterea lui Iisus, în grajdurile lui Crăciun, boii au fost blânzi şi liniştiţi, în schimb caii nu. Maica Domnului i-ar fi blestemat să nu fie sătui decât în ziua de Ispas sau de Înălţare (joia din săptămâna a şasea de după Paşti), căreia i s-a spus şi „Paştele Cailor”. În timp, expresia „la Paştele Cailor” a căpătat semnificaţia de „nicicând” (echivalentă cu „la Sfântu’ Aşteaptă”).

 …Linșaj: Executarea fără judecată a unui infractor de către mulțime. Expresia vine de la șeriful american Joh Lynch care își exercita meseria într-un oraș din Carolina de Sud și care, pentru a stârpi tâlhăriile și omorurile, a indrodus pedeapsa cu linșajul. Lăsa mulțimea să pedepsească singură pe autorii infracțiunilor.

  …Luna de miere: În Babilonul de acum 4000 de ani, în prima lună de după nuntă, tatăl miresei trebuia să-i ofere ginerelui atât mied (o băutură alcoolică ce conține miere) cât poate să bea acesta. Pentru că, așa cum se știe, calendarul babilonienilor era lunar, iar băutura era cu miere, s-a inventat expresia „lună de miere”. Motivul pentru care se oferea mied era că se credea că acesta este afrodiziac și, astfel, erau sporite șansele ca tânărul cuplu să aibă copii în cât mai scurt timp.

  •     Această expresie s-ar găsi consemnată și în cartea Zend Avesta a vechilor perși. Voltaire susține acest lucru în romanul său Zadig, capitolul 3: „Prima lună de casatorie, cum scrie în cartea lui Zend, e luna de miere, iar a doua, luna de pelin…” Din aceasta completare se poate trage concluzia că orientalii voiau să arate cât de puțin ține dulceața căsniciei: o lună!

   ….Mană cerească (de la ebraicul man, hu… – Ce e asta?) Are înțelesul de surpriză placută picată pe neașteptate “din cer”. Expresia are legătură cu legenda biblică relatată în Exodul (cap. XVI, 4): Dumnezeu, pentru a-i hrăni pe evreii plecați din Egipt și aflați în mijlocul deșertului, le-a făcut marea surpriză de a le trimite o hrană gustoasă și hrănitoare, zi de zi, dimineața și seara. Minunea era ca hrana avea gustul pe care îl dorea cel ce o consuma.

 …O.K. În războiul civil din SUA, după o bătălie se afișau răniții și morții. Când armata nu avea pierderi se afișa “0 killed” (0 morți) – de acolo provine expresia O.K.

  …Oul lui Columb. Soluție simplă la îndemâna tuturor, dar realizezi acest lucru abia după ce soluția a fost descoperită de altcineva. Columb a cerut nobililor să facă un ou să stea pe masă pe unul dintre capetele lunguțete, însă fără ca ei să reușească acest lucru. În schimb, Columb a luat oul și l-a lovit la unul dintre capete, fixându-l astfel pe masă.

  …Ochi pentru ochi. Cunoscută și sub denumirea de Legea Talionului (Exodul.XXI.v24): ”Viață pentru viață, dinte pentru dinte, ochi pentru ochi”. Face parte din legislația antică mozaică. Atenție! Legea Talionului spune clar că pedeapsa trebuie să fie egală greșelii: ochi pentru ochi, nu dinte pentru ochi!

Va urma…

Cu drag,

 

2 Comentarii
  1. Ela Rosescu spune

    Imi place foarte mult!

  2. Stela Murariu spune

    Din pacate asa este..:Banul nu are miros !…

Lasă un răspuns