15 tehnici de relaxare/revitalizare a organismului

1

      Exista metode de relaxare pentru oricine: de la cei foarte stresati, pana la cei bolnavi si la cei foarte ocupati. Alege ce ti se potriveste si ce iti place din lista urmatoare de metode. Le-am ordonat de la cele care necesita minim de timp si efort, la cele mai complexe.

       Stim ca avem nevoie de relaxare, dar ne gasim cu greu timp pentru asa ceva. Iti suna cunoscut, nu-i asa? Daca stresul nu doare, avem impresia ca putem lasa deoparte masurile de combatere a lui, mult in urma altor treburi mai importante pe care le avem de facut. Chiar daca nu ne gandim la stres, care sa nu uitam ca ne poate imbolnavi grav, ar trebui sa acordam mare atentie relaxarii zilnice, deoarece ea ne face viata mult mai usoara, mai frumoasa si are multe beneficii pentru sanatatea noastra.

Daca avem grija sa ne relaxam in mod regulat, in organism au loc urmatoarele fenomene:

  • se instaleaza calmul prin faptul ca bataile inimii sunt mai rare,

  • scade tensiunea arteriala,

  • ritmul respiratiei se reduce,

  • creste fluxul de sange in muschii mari ai corpului,

  • se reduce tensiunea musculara,

  • se reduce durerea cronica,

  • scade intensitatea furiei si frustrarii,

  • putem controla frica si panica,

  • creste puterea de concentrare,

  • se declanseaza si creste creativitatea,

  • reapare pofta de viata,

  • ne creste increderea si puterea de a rezolva problemele care apar,

  • avem o perceptie mai clara a realitatii,

  • suntem mai deschisi sufleteste, mai pozitivi, mai binevoitori,

  • atingem o stare de liniste interioara,

  • suntem mai fericiti.

 

“Este important sa te relaxezi inainte de a lua decizii importante in viata”. (Paulo Coelho)

     

Vă prezint,

15 metode simple si rapide de relaxare

 

1. Respiratia profunda.

Atunci cand suntem agitati, stresati, suparati respiram rapid, superficial si sacadat, ceea ce determina batai ale inimii prea rapide sau neregulate, care amplifica si mai mult starea noastra de agitatie.tehnici-de-relaxare-9 Ca sa ne linistim trebuie sa respiram profund de cateva ori, iar astfel, bataile inimii se vor normaliza, plamanii se vor umple integral cu aer si tot corpul se va relaxa.

Este bine ca macar la primele incercari de respiratie profunda sa stai intins, dar tehnica se poate executa si asezat pe un scaun, sau stand in picioare.

Aseaza-ti o mana pe stomac si una pe piept. Inspira adanc si incet, timp de 5 secunde, observand si imaginandu-ti plamanii cum se umplu cu aer. Diafragma (muschiul dintre plamani si stomac) va cobori ca sa faca loc plamanilor ce se umplu cu aer si va face stomacul sa se ridice.tehnici-de-relaxare-8

Vei simti acest lucru cu palma asezata pe stomac. Pieptul se va ridica si se va mari si el, datorita aerului patruns in plamani. Este in regula daca simti un usor discomfort in zona abdomninala. Acum expira incet, timp de 7 secunde, eliminand aerul din plamani si apoi contracta putin muschii abdominali pentru a scoate tot aerul din plamani, inainte de a inspira din nou.

Pentru a te relaxa, respira profund de cateva ori.

tehnici-de-relaxare-82.  Ia o pauza in care sa nu faci nimic. Absolut nimic.

Stai intr-un loc linistit, fara zgomot daca se poate, intr-o pozitie comfortabila, inchide ochii daca doresti. Incearca sa nu te gandesti nici la ce ai facut pana acum, nici la ce urmeaza sa faci in continuare. Ideea este sa te detasezi de tot ce faceai si brusc, sa te opresti, sa nu faci nimic. Macar 5 minute. Uneori avem nevoie doar de o mica pauza ca sa ne relaxam, dupa care vom fi improspatati, remontati si apti sa ne continuam treburile. Cinci minute de liniste pot fi uneori tamaduitoare.

3. Imagineaza-ti ceva frumos sau aminteste-ti un moment in care ai fost foarte relaxat.tehnici-de-relaxare-1

Inchide ochii si imagineaza-te in concediu intr-un loc exotic, relaxant, facand ceva ce-ti place, sau aminteste-ti un moment din trecut in care te-ai simtit complet relaxat. Incearca sa retraiesti momentul si sa simti ce simteai atunci, sa reintri in pielea ta in acel moment. Acest lucru ar trebui sa te ajute sa te relaxezi, deoarece imaginatia este o unealta foarte puternica a creierului nostru.

tehnici-de-relaxare-64.  Mediteaza.

Aseaza-te intr-o pozitie comfortabila si mediteaza. Aceasta practica te reconecteaza cu sinele tau, cu ceea ce este important pentru tine si te ajuta sa lasi
deoparte toate problemele pe care le ai.


5. Asculta muzica relaxanta.tehnici-de-relaxare

Poate fi muzica ce contine sunete din natura, cum ar fi sunetul oceanului sau al unui rau, muzica chill out, sau clasica. YouTube este o resursa foarte buna de muzica de orice fel. Daca aceste trimiteri nu te multumesc, incearca, cand vine
vorba de relaxare: Karunesh si Rachmaninoff, sau cauta singur ceva care iti place si ti se potriveste sau iti merge direct la suflet.


6.  Rade din toata inima.

Rasul este foarte sanatos. Daca nu ai motive sa razi sau macar sa zambesti, ori daca nu ai cu terapia-ha-ha-ha-10cine sa faci asta, cauta-ti acele clipuri de pe internet cu animale sau cu intamplari hazlii, care in cateva minute te vor face sa razi cu gura pana la urechi.

Atunci cand radem, fizionomia fetei transmite creierului mesajul ca suntem fericiti, iar el se ocupa ca reactiile chimice din organismul nostru sa favorizeze aceasta emotie si ne va da o stare de bine.

7.  Plimba-te in natura,

tehnici-de-relaxare-6– pe un camp ar fi ideal, dar este foarte bine si intr-un parc. Vei beneficia astfel de aerul curat, te vei oxigena, iti vei pune sangele in miscare si gandurile in ordine. Bucura-te de aer, soare, plante, iarba, pasari si insecte,
de viata in toata splendoarea ei. Aminteste-ti ce minune este intreaga masinarie si organizare a naturii si cat de perfecta si frumoasa este. Ce norocos esti ca poti sa te bucuri de tot ce te inconjoara!

8.  Manifesta-ti afectiunea fata de cei dragi,

fata de copii, fata de animale. Cateva minute de joaca impreuna cu un copil, chiar daca este al vecinilor, poate sa te relaxeze si sa-ti readuca zambetul si bucuria de tehnici-de-relaxare-2a trai.

Sa mangai si sa ingrijesti un animal, sau doar sa-l privesti, este de asemenea foarte placut si linistitor, dar de cele mai multe ori amuzant. Un animal de companie este adesea solutia la depresia persoanelor singure.

Daca te afli intr-o situatie in care nu poti sa-ti manifesti fizic afectiunea (poate esti intr-o delegatie de serviciu, singur, departe de casa, dar obosit sau stresat), atunci delecteaza-te cu poze si filmulete cu animale pe care le gasesti pe internet.

 

9.  Practică stretching,

  • adica exercitii fizice de intindere a musculaturii. Incearca aceste exercitii, sau gaseste-ti altele care ti se par mai potrivite.

  • Chiar daca exemplele pe care le gasesti necesita minute bune din timpul tau, poti sa selectezi, sa faci doar unele dintre ele, in functie de partea din corp pe care o simti mai tensionata. Cu timpul, vei invata miscarile si le vei face rapid. Multe dintre ele pot fi efectuate si la serviciu, daca ai un loc cat de cat mai retras in care sa faci o pauza de stretching.

Atentie! Daca ai probleme cu coloana vertebrala sau cu articulatiile si simti durere in oricare din pozitii, renunta la acea miscare.

10.  Practică Yoga.

Daca nu esti fatehnici-de-relaxare-7miliarizat cu Yoga, poti incerca aceste exercitii de relaxare, reprezentand Maha Yoga. Tot pentru relaxare se recomanda Hatha Yoga. Pe internet poti gasi si alte exercitii pe care poti sa le practici.

Repet, Yoga nu are legatura cu nici o religie si reprezinta exercitii fizice de relaxare, flexibilitate si echilibrare energetica.

11.  Delecteaza-te putin cu un hobby al tau.

acidoza-4Este extrem de important sa ai macar un hobby, o pasiune, ceva care sa te relaxeze atunci cand o practici in timpul liber.
Poate fi cititul unei carti usoare, pictatul, bricolajul, pescuitul, orice. Ideea este sa te indeparteze putin de la grijile si stresul cotidian.

12.  Apeleaza la aromaterapie.

Aceasta tehnica se bazeaza pe folosirea uleiurilor eterice pentru relaxare, dar si pentru vindecarea unor probleme de sanatate. Persoanele alergice, astmatice, epileptice, bolnavii de diabet, hipertiroidism si hipertensivii ar trebui sa consulte terapii-1medicul inainte de a folosi uleiuri eterice.

Anumite uleiuri usureaza tensiunile, mentinandu-ti totodata starea de vigilenta si de concentrare. Pune doua picaturi pe un servetel si inspira calm si lent. Daca poti folosi un arzator sau un dispersor, cu atat mai bine.

Foloseste:

musetel, daca esti un impatimit al muncii si un perfectionist,
bergamota, daca vrei sa-ti recapeti simtul umorului; bun pentru acea senzatie de “luni dimineata”,
portocala, pentru a te inveseli,
lavanda, daca urmeaza sa te confrunti cu o situatie dificila, (de evitat in fazele timpurii ale sarcinii),
roinita (melisa), daca te simti cuprins de panica, (de evitat in timpul sarcinii),
tamaie, daca te simti deosebit de stresat.
Pentru relaxare poti folosi uleiul de lavanda ca adaos de baie.

13.  Bea un ceai de plante.

Incerca infuzii de musetel, de tei, roinita, valeriana, sunatoare, mac salbatic, pelinita, angelica, isop . Amestecul de coada-soricelului, radacina de papadie, busuioc, valeriana, sunatoare – in parti egale, indeparteaza stresul.

14.  Ia suplimente nutritive,

dar cu masura si doar in cazul in care organismul tau iti da semne ca are nevoie!

  • Magneziul si complexul de vitamine B au grija de sistemul nostru nervos, calmandu-l si echilibrandu-l. Cauta in magazinele naturiste sau farmacii combinatii intre Magneziu si vitaminele B.

15 .  Antrenamentul autogen sau tehnica Schultz

Inventat in anii ’30 de catre un medic german, Johannes Schultz, antrenamentul autogen este considerat a fi mai eficient decat tehnica trauma-1relaxarii progresive a muschilor. Tehnica de relaxare numita training autogen implica practicarea zilnica timp de 15 minute a vizualizarii care induce starea de relaxare.
Tehnica va conduce la atingerea unei stari launtrice de profunda relaxare fizica si psiho-mentala.

Aceasta tehnica de relaxare ne invata sa ne autoinducem senzatii de caldura si greutate in corp, conducand astfel la o stare profunda de relaxare a muschilor prin stimularea sistemului nervos autonom.

Iata pasii pe care trebuie sa ii urmezi in antrenamentul autogen:

Aseaza-te intr-o pozitie comfortabila intr-un loc lipsit de zgomote. Respira adanc si spune-ti: “Sunt complet calm”.
Centreaza-ti atentia pe brate si repeta de sase ori fraza “Bratele mele sunt foarte grele”, apoi spune “Sunt complet calm”. Concentreaza-te asupra mainilor si repeta de sase ori fraza “Bratele mele sunt foarte calde” si incheie cu afirmatia “Sunt complet calm”.
Repeta acelasi procedeu pentru picioare.
Fixeaza-ti atentia, pe rand, asupra inimii, apoi asupra respiratiei si, in final, asupra abdomenului. Repeta de cate sase ori “Pulsul meu este regulat si calm”, “Respiratia mea este calma si regulata” si “Abdomenul meu este cald”. Intre trecerile de la o zona la alta, spune de fiecare data “Sunt complet calm”.
Trainingul autogen este o metoda de relaxare profunda, verificata si fundamentata stiintific. Cercetarile arata ca antrenamentul autogen este foarte eficient: stimuleaza relaxarea si provoaca somnul. In plus, el poate oferi un ajutor real pentru combaterea stresului si a spaimelor, pentru vindecarea hipertensiunii, a durerilor de cap si a depresiilor.

Trainingul autogen isi propune relaxare la nivel fizic, psihic si mental:

  • diminueaza si poate elimina in mare masura stresul si efectele lui;

  • reduce anxietatea;

  • elimina tulburarile de somn;

  • creeaza echilibrare energetica;

  • creeaza echilibrare emotionala;

  • imbunatateste activitatea digestiva;

  • imbunatateste activitatea inimii;

  • scade presiunea sanguina;

  • intareste sistemul imunitar;

  • restabileste echilibrul intre sistemul nervos simpatic si parasimpatic.

Cu ajutorul acestor tehnici de relaxare pot fi influentate voit functiile sistemului nervos vegetativ, precum respiratia, bataile inimii sau pulsul.

        Atunci cand ai foarte putin timp la dispozitie, macar inchide ochii si respira profund ca sa te relaxezi. Iti ia doar un minut sa respiri de cateva ori, iar astfel iti vei oxigena creierul si sangele si vei fi mai apt sa-ti continui treburile. Daca poti sa faci asta in aer liber, sau in fata unui geam deschis, este si mai bine.

  • Si nu uita de muzica. Poti asculta muzica preferata sau una relaxanta in multe momente din zi, chiar in timp ce faci alte lucruri.

  • Fa loc relaxarii in viata ta cat mai des posibil si chiar daca ar fi singurul lucru pe care il faci pentru sanatatea ta, el va avea efecte sigure pe termen lung, reducand mult stresul si ferindu-te de multe boli.

Aminteste-ti ca tehnicile de relaxare sunt deprinderi, iar capacitatea ta de a te relaxa sporeste odata cu practica. Ai rabdare cu tine insuti si nu lasa efortul de a invata aceste tehnici sa devina o sursa in plus de stres. Daca la tine nu functioneaza o anumita tehnica, incearca alta.

Aplicand tehnicile si metodele de relaxare pe care le-am prezentat mai sus, vei avea o minte mai linistita si mai clara si un corp relaxat. Mai trebuie doar sa te bucuri la maxim de frumusetea vietii si sa privesti partea plina a paharului.

Pentru a beneficia la maxim de efectele relaxarii, este bine sa asociezi aceste tehnici cu alte practici cum ar fi gandirea pozitiva, exercitii fizice, somnul suficient, cultivarea unei atmosfere de calm in familie. Poti, de asemenea, sa combini mai multe metode de relaxare, pentru un efect mai profund si de durata.

 

Cu drag,

calatorie-de-relaxare-coperta-1-1

1 Comentariu
  1. Stela Murariu spune

    Așa este 😊 💖 👍

Lasă un răspuns